Jakie znaczenia mają klasy o małej liczbie uczniów?

0
510
Jakie znaczenia mają klasy o małej liczbie uczniów?

Czy mała liczba uczniów w klasie gwarantuje lepsze wyniki w nauce? Wyśmienita kadra, właściwe książki do liceum oraz mała liczba uczniów w klasie to czynniki wyróżniające współczesne systemy edukacyjne.

Dobre podręczniki do liceum to nie wszystko

Koncentrując się na roli nauczyciela w procesie nauczania niewątpliwie w małych klasach warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi są korzystniejsze. Uczniowie ci doświadczają więcej pomocy ze strony nauczyciela, częściej osiągają sukcesy naukowe, mają dobre podręczniki do liceum. W nielicznej klasie łatwiej jest zbudować więzi i poczucie wspólnoty. Poczucie akceptacji oraz bezpieczeństwa jest na wyższym poziomie niż u rówieśników uczących się w dużych szkołach.

Mała klasa wydaje się być idealnym rozwiązanie, ale czy na pewno? 

Analiza działań i efektów kształcenia wskazuje, że uczniowie w małych klasach nie borykają się z problemami uczniów wielkich szkół. Te postrzegane są jako źródło stresów, lęków i przymusu. Mała liczba uczniów w klasie to grupa konkretnych jednostek, a nie zbiór anonimowych jednostek. Ale czy duża wiedza o uczniu, jego możliwościach nie będzie ograniczać wybitnych jednostek chcących działać bardziej swobodnie lub właśnie bardziej niejawnie. Ponadto w przypadku dużej różnorodności bardziej celowym byłaby potrzeba konstruowania indywidualnych programów kształcenia, które przynosiłyby wymierne korzyści dla wszystkich członków małej klasy.

Uczniowie to istoty społeczne – kto mi pożyczy książki do liceum?

Wyniki badań ukazuję dużą wagę kontaktów z rówieśnikami wśród nastolatków dlatego potrzeba przynależności grupowej w klasie z małą liczbą uczniów może nie być w pełni zaspokojona. Co jeśli nasz zdolny uczeń nie znajdzie swojego przyjaciela od serca, który pożyczy mu podręczniki do liceum. Niestety trzeba zauważyć, że często uczniowie ze szkół niepublicznych postrzegane są wśród kolegów z podwórka jako osoby z zewnątrz, co powoduje poczucie wyobcowania. Problem przysłowiowej „książki do liceum” jest nierozwiązalny.

Temat jest szeroki – warto więc przed podjęciem decyzji zwrócić szczególną uwagę na indywidualne cechy charakteru naszego dziecka.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here